مباحث علوم تربیتی(h.a)

مباحثی پیرامون علوم تربیتی
 
 
مراقب افكارت باش كه گفتارت مي شود.
مراقب گفتارت باش كه رفتارت مي شود.
مراقب رفتارت باش كه عادت مي شود.
مراقب عادتت باش كه شخصيت مي شود.
مراقب شخصيتت باش كه سرنوشت مي شود.
این وبلاگ در برگیرنده کلیه مطالب علوم تربیتی کارشناسی وارشد و مطالب دینی وفلسفی می باشد که توسط حسین آدمیت (کارشناس ارشد فلسفه تربیتی) مدیریت می شود.
 

ب- تاریحچه تغییرات آموزش و پرورش در ایران

طی 120سال اخیر نظام آموزشی کشور ایران تعداد 10 بار تغییر نموده است که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

1-ایجاد دوره 3 ساله آموزشی متوسط (طی سال 1287 ش)

2-تغییر دوره 3 ساله آموزش متوسط به 6 سال

3- ایجاد دوره تعلیمات عمومی 12 ساله و ایجاد 6-3-3 (طی سال 93-92 12 ش)

4-تقسیم دوره دوم متوسط به رشته های ادبی ،ریاضی ،طبیعی ،خانه داری ،کشاورزی و فنی بر پایه مصوبات شورای عالی فرهنگی (طی سال 35-1334 ش)

5-افزایش دو رشته فنی و حرفه ای هنرستانی به دوره دوم متوسط (طی سال 1337 ش)

6-تغییر مجدد نظام آموزشی کشور به سیستم 5-3-4(طی سال 46-1345)

7-تثبیت دروه 4 ساله آموزش متوسط (طی سال 1355 ش)و...

واقعیتهای تاریخی فوق نشانگرنگر این است که در تغییرات اساسی در نظام آموزشی متوسط کشور ایران به دفعات مکرر اعمال گردیده که این خود به عدم ثبات نسل جوان منتهی گردیده است.

از دلایل تغییر نظام آموزش و پرورش ایران می توان به جوانی جمعیت ،کاهش نسبت فارغ التحصیلان دوره متوسط نظام قدیم به دانش آموزان ورودی سال اول آموزش به کمتر از 40 نفر  از 100نفر ،عدم سازماندهی که باعث بازمانده 8 درصد فارغ التحصیلان دیپلمه دبیرستانی از ورود به دانشگاه شد...

2-مقایسه پایه های تحصیلی  در دو کشور پاکستان و ایران

الف-آموزش پيش دبستاني در کشور پاکستان

مقطع آموزش پيش دبستاني در کشور پاکستان مدت زمان 6 ماه  به طول انجاميده  و از سن5سالگي آغاز مي گردد.گفتني است که کليه برنامه هاي آموزشي و مراقبتي مراکز آموزش پيش دبستاني کشور پاکستان به صورت اجباري و رايگان به کليه کودکان پاکستاني ارائه مي گردد.مهدكودك از جمله اولين مكان هاي آموزشي کشور پاکستان به شمار مي آيدكه كودكان را جهت آموزش و تربيت بدانجا مي سپارند. پس از مهدكودك دورة آمادگي است، اين مرحله از مراحل آموزش بمدت 1سال براي كودكاني كه قصد ورود به مقطع ابتدايي را دارند در كودكستانها ارائه مي گردد.گذراندن دوره آمادگي براي كودكان بين رده هاي سني 4 تا 5 سال كه قصد ورود به مقطع ابتدايي را دارند، الزامي است. چراکه والدين كودكان به هنگام ثبت نام  کودکان خود در مدارس ابتدايي، ملزم به ارائه مدرك قبولي دوره آمادگي فرزند خود را مي باشند.هدف از گذراندن اين دوره ، آشنايي کودکان با دروس، ضوابط، شرايط مدرسه و همچنين تقويت و پرورش قابليت هاي فكري و روحي و اجتماعي آنان و نهايتا آماده سازي کودکان جهت ورود به مقطع آموزش ابتدايي است.این مقطع حدود2 درصداز  بودجه نظام آموزش و پرورش را به خود اختصاص داده است.

ب-آموزش پيش دبستاني در کشورایران

 

-از جمله مهمترین اهداف مقطع آموزش پیش دبستانی می توان به موارد ذیل اشاره کرد .

1-رشد جسمانی،ذهنی ،عاطفی و اجتماعی کودکان بر پایه اصول اخلاقی و مذهبی

2-افزایش سطح تواناییها و استعداد کودکان

3-آماده سازی و تربیت کودکان جهت درک مفاهیم علمی و ذهنی

4-رشد و پوشش زبان فارسی هم سطح با زبانهای محلی

5-حمایت از خانواده های کم در آمد در روند تربیتی و تحصیلی فرزندان

6-تربیت کودکان در جهت اجرای اصول اسلامی در زندگی شخصی و اجتماعی

7-افزایش قدرت جسمی و ذهنی ،برقراری تعادل جسمی و افزایش مهارتهای پایه کودکان

8-آموزش زبان فارسی در جهت تقویت ارتباطات و ابزارهای آموزشی کودکان اعم از خواندن نوشتن ،شنیدن و حرف زدن

9-.این مقطع حدود1.5 درصداز  بودجه نظام آموزش و پرورش را به خود اختصاص داده است.

 

 

 

-آموزش ابتدایی پاکستان

 

تحصيلات ابتدايی با يک دوره پنج ساله (Grades 1_5) از پنج سالگی آغاز می شود.آموزش عموماً و آموزش ابتدایی خصوصاً می تواند سنگ بنایی نامیده شود که عمارت آینده ی پیشرفت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی جامعه، برروی آن بنا می شود. آموزش ابتدایی در توسعه اجتماعی، نقش محوری دارد. به افراد کمک می کند تا ارزش ها و معیار های جامعه را حفظ کرده و آنها را بسازند. آموزش ابتدایی برای دختران به نسبت مهمتر می باشد، زیرا آنها مسئولیت اجباری تربیت آیندگان را دارند. برای اصلاح و بهبودي آموزش ابتدایی، طرحهايی چون بازسازی مدارس ابتدايي موجود در سرتاسر کشور را آغاز كرده است. مـراکز منبـع درسی معلمین نیز در مدارس با هزینه 500 میلیون روپیه درحال احداث می باشند. لایحه ای جهت اجباری نمودن آموزش ابتدایی در قلمرو مرکزی اسلام آباد تصويب شده است. بطور مشابه، لایحه هایی در استانهای پنجاب، سند و استان سرحد شمالی اجرا خواهد شد. این لایجه برای بلوچستان در حال جریان می باشد. .این مقطع حدود4.27 درصداز  بودجه نظام آموزش و پرورش را به خود اختصاص داده است.

 

 

 

 

 

-آموزش ابتدایی ایران

 

-از جمله مهمترین اهداف مقطع ابتدایی می توان به موارد ذیل اشاره کرد

1-تربیت کودکان در جهت اجرای اصول اسلامی در زندگی شخصی و اجتماعی

2-برقراری فضای مناسب آموزش جهت پیشرفت اخلاقی و اعتقادی دانش آموزان

3-بهبود قدرت بدنی و جسمانی کودکان

4-آموزش خواندن ،نوشتن ،محاسبه و برقراری معاشرت اجتماعی با سایر اعضای اقباء

5-آموزش مسائل بهداشت فردی و گروهی

6-.این مقطع حدود37.5 درصداز  بودجه نظام آموزش و پرورش را به خود اختصاص داده است.

                                

 

 

 

نکته:درکشور پاکستان بعد از مقطع ابتدایی نظام آموزشی به دو مرحله تقسیم میشود که تقریبا" شبیه به مقطع راهنمایی در  نظام آموزشی ایران است و دانش آموزان دراین مقطع سه سال درس می خوانند Graeds)) مرحله دوم که تحصيل در دبيرستان هاستکه بعدا" توضیح می دهیم.که این مرحله6.69 در صد از بودجه کل کشور را به خود اختصاص داده اند

 

-آموزش راهنمایی ایران

از جمله مقطع آموزش راهنمایی می توان به موارد ذیل اشاره  کرد.

1)افزایش توانایی اخلاقی و ذهنی دانش آموزان

2)افزایش تجربیات و دانش عمومی دانش آموزان .

3)شناسایی استعدادهای فردی و جهت دهی به چنین استعدادهایی از طریق تشویق جوانان با  حضور در مراکز آموزش متوسط.

4- این مقطع حدود 29.39  درصداز  بودجه نظام آموزش و پرورش را به خود اختصاص داده است.

 

-آموزش متوسطه پاکستان

 

نخستين مدارس متوسطه پاکستان توسط بريتانيايي ها يا مبلغان مذهبي آمريكايي داير گرديد.

مرحله دوم که تحصيل در دبيرستان هاست دو سال طول می کشد.در مجموع درپايان اين دوره ها و بعد از گذراندن امتحانات دوره ده ساله دانش آموزان موفق به دريافت گواهی((SSC می شوند.پس از دريافت اين گواهی دانش آموزان ،می توانند مستقيما وارد کالج های وابسته به دانشگاه ها شوند يا اين که با گواهی SSC دو سال دوره پيش دانشگاهی را بگذرانند  و در مجموع پس از 12 سال تحصيل با شرکت در امتحانات نهايی برای دريافت مدرک ديپلم دبيرستان(HSC) توانايی خود را برای ورود به دانشگاه بيازمايند.آموزش متوسطه داراي گروه تحصيلي علوم انساني، گروه آمادگي مهندسي و گروه آمادگي پزشكي است.ازجمله مهمترين دروسي كه در گروه علوم انساني تدريس ميگردد ميتوان به دروس تاريخ،علوم اجتماعي،جغرافيا،روانشناسي،اقتصاد،انگليسي،زبان اردو عربي،پنجابيو...اشاره کرد.  این مقطع حدود2.13 درصداز  بودجه نظام آموزش و پرورش را به خود اختصاص داده است.

 

-آموزش متوسطه ایران

 

از جمله اهداف آموزش متوسطه می توان به موارد ذیل اشاره کرد

1)شاخه نظری :ارتقاء دانش عمومی و فرهنگی ،شناسایی شایستگی های دانش آموزان و هدایت آنان به رشته های تحصیلی مورد علاقه در مراکز آموزشی متوسطه و آمادگی آنان جهت ورود به دانشگاه و مراکز آموزش عالی

2)شاخه فنی و حرفه ای :هدایت دانش آموزان به رشته های تحصیلی مربوط اعم از (صنایع و خدمات –کشاورزی و ...)

3)خدمات کارودانش :تربیت کادر ماهر و نیمه ماهر (استاد کارم،سرپرست و سرکار گرد .

آموزش پیش دانشگاهی

4- این مقطع حدود27.76 درصداز  بودجه نظام آموزش و پرورش را به خود اختصاص داده است.

 

 

-آموزش پیش دانشگاهی در پاکستان

دانش آموزان باگذراندن دوره‌ پيش‌ دانشگاهي‌‌2ساله موفق به دریافت

گواهينامه(SSC) می شوند و.درمجموع‌ دانش آموزان مقطع پيش دانشگاهي، پس‌ از12سال‌ تحصيل‌ با شركت‌ درآزمونهاي نهايي‌ با دريافت‌ مدرك‌ ديپلم‌ متوسطهHSC))به آزمودن شانس‌ خود جهت ورود به‌ دانشگاه‌ مي پردازند. .  این مقطع حدود1.36 درصداز  بودجه نظام آموزش و پرورش را به خود اختصاص داده است.

 

 

 

-آموزش پیش دانشگاهی درایران

 

مقطع پیش دانشگاهی جهت آمادگی دانش  آموزان در ورود به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی طراحی می گردیده است .از جمله مهمترین برنامه های آموزشی مقطع مذکور می توان به 36 واحد مشترک آموزشی ،در کلیه مدارس می باشد که دانش آموزان باید در یک سال تحصیلی باید طی کنند . .  این مقطع حدود3.58 درصداز  بودجه نظام آموزش و پرورش را به خود اختصاص داده است.

 

 

 

 

 

 

3-چگونگی ارزشیابی مدرک تحصیلی دانشگاه پاکستان با ایران

 

 

 

 

ردیف

مدارک دولت پاکستان

شرایط

ارزشیابی

1

Bachlor

2یا3 سال تحصلی در دانشگاه به همراه مدرک (SSC)یا پیش دانشگاهی (HSC)

کاردانی

2

Bachlor

الف )4 تا 5 سال تحصیل در دانشگاه در صورت داشتن مدرک دیپلم 12 ساله (HSC)

ب)2 سال تحصیل در دانشگاه در صورت داشتن مدرک  1Mastr

کارشناسی

 

 

کارشناسی

3

M.phil

این مدرک با داشتن مدرک کارشناسی

ارشد

4

Ph.D

این مدرک با مدرک M.phil

دکترا

 

 

 

 

Mastr: همان مدرک کاردانی به  کارشناسی ایران می شود که با 2 سال تحصلی کاردانی مدرک کارشناسی داده می شود.

 

 

 

 

4-بودخه و هزینه های آموزشی در ایران

هزینه های جاری آموزشی و پرورشی

سال

پیش دبستانی

سطح اول

سطح دوم

سطح سوم

سایر سطوح

توزیع نشده

1990

-

2/33

2/39

6/13

8/5

2/8

1994

-

7/27

1/36

22

-

6/14

1995

-

29

9/33

9/22

5/3

6/10

 

هزینه های عمومی آموزشی (برمبنای میلیون ریال)

بودجه

سال

 

بودجه سالیانه آموزش غیر رسمی

1997

200

هزینه های عمومی آموزشی به عنوان درصدی از GNP به درصد

1997

9/3

درصد سهم آموزش غیر رسمی

1997

5/2

منبع :مرکز آمار ایران

 

 

 

- مقایسه بودجه و هزینه های  آموزشی ایران با پاکستان

 

 

سهم بودجه

ایران

پاکستان

تفاوت

شباهت

پیش دبستانی

5/1%

20%

-پاکستان از نظر سهم بودجه بهتر از ایران است

-1 سال در ایران و 6 ماه در پاکستان (زمان آموزش )

در هر کشور مرحله آمادگی بعداً از این مرحله است

سطح اول «ابتدایی»

5/37%

27/4%

ایران بهتر از پاکستان از نظر سهم بودجه

از نظر مقاطع آموزش شبیه هم اند

سطح دوم

راهنمای 39/29%

مرحله اول 69/6%

ایران بهتر از پاکستان از نظر سهم بودجه

جدول نرخ افت تحصلی

سطح سوم متوسط

76/27%

مرحله دوم 13/2%

تفاوت  در گرفتن نوع مدرک است

از نظر تعداد سال تحصیل در این مقطع برابر اند 

پیش دانشگاهی

51/3

36/1

در ایران 1 سال و در پاکستان 2 سال است

در هر دو کشور دانش آموزان بعد از گذراندن این مرحله آماده ورود به دانشگاه می شوند

نکته:

ایران

-سهم آموزش و پرورش از بودجه کل کشور و منابع دولتی معادل 2/4 از تولید ناخالص ملی است 

-حدود 10 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف هزینه های سرمایه ای و 90 درصد بودجه  آموزش و پرورش صرف هزینه های  چاری  (حقوق پرسنلی )مصرف می شود

-100 درصد منابع مالی و دولتی مطابق اصل 3 و 30 قانون اساسی آموزش  رایگان و اجباری است

 

پاکستان

 

- طبق آمار 1996 هزینه های چاری آموزش و پرورش مبلغ پانصد و هجده میلیون چهل هزار روپیه (518040000)معادل  2/4درصد از تولید ناخالص ملی است

 

5-شیوه گزینش معلمان شیوه اداره مدرسه

 

 

6-سطح سواددر دو کشور ایران و پاکستان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


7-سیاستهای آموزشی در دو کشور ایران و پاکستان

 

الف- .یاستهای آموزشی در کشور پاکستان

 

از سال 1972، با طراحي برنامة آموزش همگاني توسط نخست وزير، اولويت خاصي به سوادآموزي همگاني و برخورداري کليه شهروندان از امكانات تحصيلي يكسان معطوف گرديده است. اما براي دست يابي به چنين امكاناتي سال ها وقت لازم است.در پاكستان هزاران مدرسة ابتدايي وجود داشته و هزاران مدرسة ديگرنيزتوسط دولت به اين تعداد افزوده گرديده است.سياست اصلي آموزش کشور به برطرف سازي كمبود تعداد معلم تمرکز يافته است چراکه بسياري از مدارس ابتدايي تنها به مسجد روستاها متصل بوده و از هيچ معلمي جز امام يا روحاني برخوردارنمي باشند.برخي از خانواده هاي روستايي نيز از حضور فرزندان خود در مدارس خودداري مي نمايند.از جمله مهمترين سياستهاي آموزشي دولت پاکستان مي توان به موارد ذيل اشاره نمود:

 

1- برقراري نظام آموزشي ليبرال دمکراتيک برپايه پلوراليسم سياسي،رفاه اجتماعي،رفع تبعيض ملي، فرهنگي، مذهبي، جنسي و نژادي

 

2- کاربرد زبان اردو بعنوان زبان رسمي و ارتباطي  مراکز آموزشي کشور

 

3-ـ تأمين آزادي بيان، قلم، انديشه و آزادي تشکلهاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي و صنفي

 

4-برقراري همکاري  و همياري هاي آموزشي ميان اقوام مختلف کشور با توجه به  برقراري احترام متقابل، برابري ملي و همزيستي مسالمت آميز ميان اين اقوام

 

5- برقراري همکاريهاي آموزشي با ملتهاي همجوار وساير کشورها برمبناي مصوبات سازمان ملل متحد و اعلاميه جهاني حقوق بشر

 

6- احترام به سرمايه گذاران بخش خصوصي آموزش و برقراري اقتصاد آزاد در اين حوزه

 

7- فراهم سازي امکانات آموزشي، پرورشي و تفريحاتي براي نوجوانان و جوانان

 

8- تاسيس اتحاديه ها و انجمن هاي دانشجويي و دانش آموزيي

 

9- تشويق شهروندان پاکستاني به تحصيل به زبان اردو از دوره ابتدايي تا سطح عالی

اين در حاليست که در مناطقي که اکثريت مردم به زبانهاي ديگري به عوض زبان اردو تکلم مي نمايند، زبان اکثريت بعنوان زبان آموزشي مد نظر قرار مي گيرد.

 

10-گسترش برنامه هاي آموزش زبانهاي ارتباطي بين المللي از سطح ابتدايي

 

11- ريشه کن سازي بيسوادي

 

12- احداث تأسيسات ورزشي و تربيتي در مراکز سطوح مختلف آموزشي با کيفيت مناسب

 

13- اجباري  و رايگان سازي برنامه هاي آموزش پايه تا پايان دوره تکميلي متوسطه

سياستهاي  آموزشي دهه1990

 

از جمله مهمترين سياستهاي آموزشي پاکستان طي دهة1990، مي توان به موارد ذيل اشاره نمود :

 

1- خصوصي سازي مدارس ملي شده طي دهة 1970

 

2-بهره گيري مجدد از زبان انگليسي به عنوان زبان تدريس در برخي از مدارس خصوصي

 

3- لغو قانون تدريس اجباري زبان اردو مصوب سال1970

 

4- تأكيد مداوم بر مطالعة علوم اسلامي و تاريخ ملي در برنامه هاي آموزشي

 

5- حضورفرزندان طبقات پايين جامعه در مدارس خصوصي از دهة 1990

 

8-افزايش توسعه آموزش حرفه اي كشور از سال 1994

 

 

 

 

 

 

 

 

 ب- سیاستهای آموزشی در نظام آموزشی ایران

 

سیاست اصلی دولت ایران در حوزه آموزش همواره بر سیاست تمرکز زدایی متمرکز بوده و کلیه استانهای کشور مجاز به اعمال روشهای گسترش ،تسهیل اصلاحات و یا اداره برنامه های مختلف آموزشی می باشند .از جمله سیاستهای دولت ایران در جهت نیل به هدف مذکور می توان :اعطائی قدرت اجرای بیشتر به استانها –استقرار سازمانهها آموزش و پرورش نسبتاً مستقل در استانها –تعویض بسیاری از مسئولیت های وزارت مرکزی به سازمانهای مذکور .

 

-از جمله سیاستهای آموزش کشور ایران پس از انقلاب اسلامی می توان به موارد ذیل اشاره کرد

1-بازنگری و اصلاح ساختار برنامه ریزی و برنامه های آموزشی و روز آمد نمودن آنها

2-تقویت و توسعه دوره ای تحصیلات تکمیلی و ارتقاء کیفیت علمی آن

3- سازماندهی و نهادینه نمودن سیاستهای آموزشی استعدادهای خلاق در مراکز آموزش عالی و وضع مقررات و ضوابط ویژه آموزشی و پرورشی .

4تقویت ارتباط،همبستگی و تطابق میان نظام آموزش عالی ،توسعه فناوری و بازار کار

5-ارتقاء کیفیت آموزشی و .

 

 

8- اصول و اهداف کلی آموزش و پرورش در  دو کشور ایران و پاکستان

 

الف- اصول و اهداف کلی آموزش و پرورش در  پاکستان

 

اصول و اهداف آموزشي

 

از جمله مهمترين اصول و اهداف آموزشي کشور پاکستان مي توان به موارد ذيل اشاره نمود :

 

1-آموزش علوم قرآني و اصول اسلامي به عنوان جزئي از برنامه هاي پايه آموزشي

 

2-آشنايي با نيازهاي اوليه و اساسي آموزشي کودکان از نظر محتويات و ابزار آموزشي

 

3-ارائه برنامه هاي جامع و جهاني آموزش ابتدايي با بهره گيري از تكنيكهاي رسمي و غير رسمي و فراهم سازي فرصت دوباره براي مردودين علمي با ايجاد آموزش پايه در سراسر كشور

 

4-ارتقاء كمي و كيفي برنامه هاي آموزشي به ويزه آموزش پايه

 

5-تضمين برخورداري متناسب و همسان دانش آموزان دختر و پسر از برنامه هاي آموزش متوسطه

 

6-توسعه آموزش فني و حرفه اي به منظور تأمين کادر انساني ماهر، متخصص و خلاق

 

7-اتخاذ چارچوب سياستگزاري آموزشي در روند برنامه ريزي و توسعه برنامه هاي آموزش معلمان اعم از برنامه هاي آموزشي ضمن خدمت  و پيش از خدمت

 

8-ارتقاء کيفي برنامه هاي آموزش عالي به واسطه تبعيت از فرايندهاي آموزشي و تحقيقاتي در راستاي استانداردهاي بين المللي

 

9-كسب برتري در رشته هاي خاص آموزش عالي به واسطه ارائه علوم مدرن دانشگاهي و احداث مراكزي جهت پرداختن به مطالعات و تحقيقات آموزشي

 

10-تشويق و ترغيب بخش خصوصي به حمايت از دانش آموزان بي بضاعت و ارائه برنامه هاي آموزشي رايگان به آنان

 

11-عمومي سازي فرايند اطلاع رساني به کودکان به منظور آماده سازي آنان جهت برخورداري از نسل پيشرفته و تأكيد بر نقش كامپيوتر و تكنولوژي اطلاعاتي در فرآيند برنامه ريزي آموزشي

 

12-تعميم همگاني برنامه هاي آموزش پايه و تضمين دسترسي کليه شهروندان پاکستاني به ويزه کودکان  به اين قبيل برنامه ها به صورت رايگان

ب- اصول و اهداف کلی آموزش و پرورش در ایران

 

1)تشریح اصول و فرهنگ اسلامی و شیعی بر پایه قرآن کریم ،سنت پیامبر (ص) و سیره اهل بیت

2)پیشبرد برسی و تحقیقات علمی با توجه به امکانات علمی ،فنی ،فرهنگی

3)ارتقاء علم و تکنولوژی جهت توسعه علمی و فنی کشور به ویژه در زمینه های کشاورزی صنعتی ،نظامی

4)ارتقاء دوره های آموزشی فشرد همگانی

5-تامین عدالت اجتماعی ،اقتصادی ،فرهنگی در میان کلیه شهروندان

6-رعایت قوانین و مقررات و گسترش فضایل اخلاقی در جامعه

 

 

9-اولویتها و علایق آموزشی در دو کشور ایران پاکستان

 

الف-اولویتها و علایق آموزشی در پاکستان

 

از جمله مهمترين اولويتها و علايق آموزشي کشور پاکستان مي توان به موارد ذيل اشاره نمود :

 

1-جهاني سازي برنامه هاي آموزش ابتدايي در راستاي كاهش نرخ افت تحصيلي و برطرف سازي نيازهاي آموزشي پايه تا سال 2010

 

2-ارتقاء نرخ سواد آموزي تا ميزان55% درسال 2003 و 70% تا سال 2010 به واسطه معطوف داشتن توجه به آموزش گسترده بزرگسالان

 

در اين راستا،كميته سواد آموزي نخست وزيري، عهده دار مسووليت اجراي طرحي تحت عنوان حركت ملي سوادآموزي با همكاري استانهاي مختلق کشور گرديده است.

 

3-معطوف داشتن توجه عمده بر مساله سوادآموزي زنان در کليه نقاط روستايي و شهري از طريق ارائه برنامه هاي ويزه آموزشي در راستاي نيل به سياست دسترسي برابر و همگاني به امکانات آموزشي و کاهش نرخ بي سوادي در سراسر كشور

 

4-ارتقاءكيفي برنامه هاي آموزشي با تأكيد برنقش معلمين درفرآيندهاي يادگيري ازطريق امروزينه سازي برنامه ها وكتب درسي، افزايش امكانات وابزار آموزشي و معرفي علوم جديد درکليه سطوح آموزشي

 

5-تشويق و ترغيب بخش خصوصي به مشاركت دربرنامه هاي آموزشي و صدور مجوز فعاليت آموزشي به آنان

 

6-بهادادن به مقام معلمين در جامعه و به ارتقاء شغلي وموقعيت

 

 

 

 

 

ب-اولویتها و علایق آموزشی درایران

 

از جمله مهمترین اولویتها و علایق آموزشی می توان به موارد ذیل اشاره کرد .

-تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی (طی سال 1986) جهت اصلاح اهداف و ساختار نظام آموزشی بر پایه استراتژیهای جدید انقلاب اسلامی

1-اصلاح اهداف اصلی مقطع آموزش ابتدایی از طریق بازنگری در برنامه های آموزشی تحصیلی تجدید مدت زمان تحصیلی

2-ارایه کارنامه تحصیلی کامپیوتر

3-بهره گیری از رسانه های جمعی در مراکز آموزشی

4-اصلاح ساختار و سازماندهی آموزشی

5-بهره برداری از تحقیقات در تصمیم گیری های آموزشی

 

 

 

 

 

 

10-قوانین آموزش و پرورش در دو کشور ایران و پاکستان

 

الف-قوانین آموزش و پرورش درپاکستان

 

از جمله مهمترين قوانين آموزشي کشور پاکستان مي توان به قانون مصوب سال 1973درخصوص تضمين فراهم سازي امکانات برابرآموزشي براي کليه شهروندان پاکستاني بدون توجه برمحدوديتهاي جنسيتي، آرماني  ‌و نژادي اشاره نمود.علاوه بر اين در بند 37 قانون اساسي کشور بر اجراي دستورات ذيل تاکيد گرديده است:

 

1- دولت ملزم به ارتقاء بخشي به مصالح اقتصادي و آموزشي کشور به ويزه مناطق دور افتاده و محروم جامعه مي باشد.

 

2- ريشه كن سازي بي سوادي و ارائه آموزش رايگان و اجباري در حداقل زماني ممکن

 

3- فراهم سازي قابليت دسترسي آسان کليه شهروندان پاکستاني به امکانات  آموزش فني و حرفه اي و آموزش عالي

 

4-افزايش مدت زمان آموزش ابتدايي تا سال 2010 به موجب تقويت قانون آموزش اجباري

 

ب-قوانین آموزش و پرورش در ایران

 

از جمله مهمترین قوانین آموزشی و پرورشی می توان به موارد ذیل اشاره کرد

1)قانون برنامه دوم 5 ساله (99-1995) که برارائیه دوره های آموزشی رایگان و اجباری تا پایان مقطع آموزشی راهنمایی ،تعهدات وزارت آموزش و پرورش در جهت مشارکت با سازمان نهضت سواد آموزی و آموزش کلیه کودکان و افراد بیسواد زیر و در سنی 40 سال تاکید دارد.

2)قانون مشارکت وزارت آ.پ مصوب 1992 که بر مشارکت وزوار آ.پ با سایر وزارتخانه ها جهت استفاده از امکانات آنان در اجرای فرامین صادره از مجلس تاکید دارد .

3)قانون تاسیس مدارس غیر  انتفاعی مصوب 1998 که به تاسیس و مدیریت مراکز آموزشی با مشارکت مردمی انجامید .

4)قانون تاسیس مدارس ویژه بزرگسالان و مدارس نمونه مردمی مصوب 1993 که به فراهم نمودن امکان ادامه تحصیلات برای کلیه سطوح جامعه تاکید دارد .

5)لایحه اصلاحی شواری آموزش مصوب 1993 که بر مشارکت غیر  متمرکز مردمی تاکید دارد

11- قوانین آموزشی و پرورش

از جمله مهمترین قوانین آموزشی و پرورشی می توان به موارد ذیل اشاره کرد

1)قانون برنامه دوم 5 ساله (99-1995) که برارائیه دوره های آموزشی رایگان و اجباری تا پایان مقطع آموزشی راهنمایی ،تعهدات وزارت آموزش و پرورش در جهت مشارکت با سازمان نهضت سواد آموزی و آموزش کلیه کودکان و افراد بیسواد زیر و در سنی 40 سال تاکید دارد.

2)قانون مشارکت وزارت آ.پ مصوب 1992 که بر مشارکت وزوار آ.پ با سایر وزارتخانه ها جهت استفاده از امکانات آنان در اجرای فرامین صادره از مجلس تاکید دارد .

3)قانون تاسیس مدارس غیر  انتفاعی مصوب 1998 که به تاسیس و مدیریت مراکز آموزشی با مشارکت مردمی انجامید .

4)قانون تاسیس مدارس ویژه بزرگسالان و مدارس نمونه مردمی مصوب 1993 که به فراهم نمودن امکان ادامه تحصیلات برای کلیه سطوح جامعه تاکید دارد .

5)لایحه اصلاحی شواری آموزش مصوب 1993 که بر مشارکت غیر  متمرکز مردمی تاکید دارد .

 

12- ساختارنظام آموزشی در دو کشور ایران و پاکستان

 

الف- ساختارنظام آموزشی در  پاکستان

كشور پاكستان بر5ايالت (سند، پنجاب ،  NWFP، استان شمالي غربي و بلوچستان) مشتمل مي گردد كه هريک ازنظام پارلماني برخوردارميباشند.قلمروهاي ديگرکشور(حكومت ائتلافي مناطق شماليFANA وحكومت ائتلافي مناطق تريبالFATA)نيزتحت حاكميت دولت ائتلافي قراردارند.طي سال1973،توافقاتي بر  برنامه هاي آموزشي و پرورشي با دولت پاکستان بوده وكليه مراكز آموزشي مستقردرنواحي مختلف كشور تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش فعاليت دارند.وزارتخانه فوق با همكاري ادارات كل آموزش و پرورش استانها به اجراي سياستهاي آموزشي در سراسركشور مبادرت مي نمايد.گفتنيست که در اين راستا،هر استاني به چند بخش ،منطقه و حوزه تقسيم مي گردد.درجهت نيل به اهداف مديريت آموزشي، نظام آموزشي مبتني بر3مقطع آموزش مقدماتي(ابتدايي)،آموزش متوسطه و آموزش عالي طراحي گرديده است.اين در حاليست که در استانهاي پنجاب و  PWFPنظامات آموزشي جداگانه اي اعمال مي گردد.طي سال1981،كميته آموزش ملي سوادآموزي به منظور انجام تحقيقاتي درخصوص نرخ باسوادي دركشور و توسعه طرحهاي سوادآموزي و آموزش غير رسمي متناسب با اهداف شهروندان پاکستاني تشکيل گرديد.در اين راستا همچنين،شوراي ملي هماهنگي آموزش جمعي و سوادآموزي طي سال 1983تأسيس گرديد. گفتني است که شوراي مذکوربزرگترين سازمان هماهنگ كننده برنامه هاي آموزش همگاني کشور به شمار مي آيدكه رياست آن برعهده شخص رييس جمهور است.لازم به ذکراست که درحال حاضر،شوراي مذکوربه كميته سوادآموزي نخست وزيري تغيير نام داده  و عهده دار مسووليت ارتقاء نرخ سواد در ميان شهروندان پاکستاني است.طي سال 1979 ، با تشکيل آكادمي برنامه ريزي و مديريت آموزشي، پيشنهاد حضور برنامه ريزان،مديران، بازرسان آموزشي و معلمين در دوره هاي  آموزشي مطرح گرديد.اين آكادمي به عنوان سازمان مستقل وزارت آموزش و پرورش پاكستان فعاليت نموده وعهده دار مسووليت جمع آوري آمار و اطلاعات آموزشي، عرضه آموزش پيش از خدمت به معلمين، مديران و طراحان آموزشي درسطوح مختلف آموزشي، تشخيص و ارزيابي پروژه هاي گوناگون براساس تكنيكهاي مديريتي ،ارائه برنامه هاي آموزش ضمن خدمت به مديران و طراحان آموزشي در راستاي توانمند سازي آنان در برنامه هاي مديريتي و بهره گيري از كامپيوتر و ساير امکانات تکنولوزيک در حوزه آموزش، ارائه خدمات كارشناسي به ادارات آموزش و پرورش استانها و ديگرمؤسسات آموزشي كشور مي باشد.

 

ب- ساختار نظام آموزشی در  ایران

از نظر ساختار نظام آموزشی در  ایرانمی توان کفت که نظام آموزشی ایران به پنج مقطع آموزشی:پیش دبستانی"ابتدایی"راهنمایی"متوسطه"پیش دانشگاهی" تقسیم شده که توسط دولت مرکزی اداره میشودکه در مراتب بالا توضیح داده شوده و  جدیدا" سیاستهایی را در جهت غیر متمرکز کردن نظام آموزشی به اجرا گذاشته اند.

نوشته شده توسط حسین آدمیت |  در یکشنبه بیست و دوم اسفند 1389 | 

pctfx3.3

Sunset Template

مركز طراحي و توسعه سي دي هاي مولتي مديا مركز طراحي و توسعه وب مركز طراحي قالبهاي حرفه اي وب سايت گروه طراحي چندرسانه اي Multimedia CD Catalogues وبلاگ رسانه گشت و گذار در دنياي رسانه هاي ديجيتال Medium Blog - Digital Media World Medium Blog - Digital Media World قالبهاي رايگان سايت و وبلاگ Advanced Persian Blog Templates

اطلاعات مربوط به كارگاه طراحي قالب: Download Free Blog Templates Template Design Workshop, دانلود قالب هاي وبلاگ Template Design Workshop, جزئيات قالب هاي رايگان Template Design Workshop, جستجوي قالب هاي وبلاگ Template Design Workshop, تماس با كارگاه طراحي قالب Template Design Workshop, درباره كارگاه طراحي قالب Template Design Workshop, وبلاگ كارگاه طراحي قالب

pictofxt Farsi Blog Iran Domain Registration

ثبت دامنه میزبانی وب ثبت سایت دامنه فارسی